Veiligheid | LRK


Aan de veiligheid van je kind stel je hoge eisen. Begrijpelijk. Want een kleintje is kwetsbaar en een ongelukje is zo gebeurd. Bij Kinderopvang ’t Mereltje stellen we dan ook alles in het werk om risico’s weg te nemen. We willen graag dat je je kind met een gerust hart bij ons achterlaat.

Kundig personeel
Onze pedagogisch medewerkers hebben een gedegen opleiding gevolgd. Ze zijn bovendien in het bezit van een diploma kinder-EHBO en een verklaring omtrent het gedrag. Op iedere vestiging zijn minimaal twee bedrijfshulpverleners aanwezig met de vereiste diploma’s.

Veilig slapen
Bedjes zetten we op een veilige plek neer, zonder koordjes of ander gevaarlijk materiaal in de buurt. De bedjes zelf voldoen uiteraard aan alle eisen van Consument en Veiligheid. Onze slaapkamers worden dagelijks meerdere malen gelucht en zijn uitgerust met CO2-meters. Zo kunnen we de luchtkwaliteit continu in de gaten houden.

Ontruimingsbeleid
Iedere vestiging heeft een ontruimingsplan waarmee we regelmatig oefenen. Bij zo’n oefening is ook altijd iemand van de brandweer aanwezig om tips te geven en te helpen evalueren. Jaarlijks controleert de brandweer of onze gebouwen aan alle eisen voldoen. Daarbij checken ze bijvoorbeeld vluchtroutes en brandwerende muren en deuren.

Veilig spelen
Bij de inrichting van onze kinderdagverblijven houden we tot in de kleinste details rekening met de veiligheidseisen. Denk bijvoorbeeld aan stopcontactbeschermers, raambeveiliging, deurstrips en traphekjes.
Speelgoed, meubels en andere materialen kopen we uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers. Voor eventuele reparatiewerkzaamheden hebben we een eigen facilitaire dienst.

Controle
We controleren onze vestigingen dagelijks op veiligheid en hygiëne. Daartoe hebben we werkplannen opgesteld die we op basis van de dagelijkse realiteit actualiseren. Deze inventarisaties worden getoetst door de GGD en jaarlijks aangeboden aan de oudercommissie. Ze liggen ter inzage bij de vestigingsmanager. Ook kun je ze opvragen via info@mereltje.nl.
De GGD voert jaarlijks in opdracht van de gemeente een reguliere inspectie uit. Onze contactpersoon voor de gemeente De Bilt is Ineke Winkel. Voor de gemeente Zeist is dat Ine Hees.

Personeel Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG):
alle medewerkers, vrijwilligers, stagiaires enz. binnen KOV ’t Mereltje zijn in het bezit van een VOG. Een VOG toont aan dat hun gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het werken met kinderen. Op VOG’s van ons personeel is bovendien een digitale continuscreening van toepassing. Zo is het document altijd up-to-date. Al het personeel krijgt jaarlijks de training Signaleren Kindermishandeling. Zo pogen wij het onderwerp bespreekbaar te houden en elk personeelslid in staat te stellen om juist en tijdig te handelen.

Beveiliging

  • De (tussen)deuren op onze vestigingen zijn voorzien van een toegangssysteem met cijfercode. De deurcode wordt twee keer per jaar gewijzigd en is enkel bedoeld voor ouders. Deze mag niet worden doorgeven aan derden.
  • Tijdens de werkuren van de pedagogisch medewerkers mag er op de groep geen mobiele telefoon worden gebruikt.
  • Foto’s en of andere digitale beelden worden beschermd gebruikt.
  • Wekelijks komt de kwaliteitsmanager langs op alle locaties om de kwaliteit op concrete punten te controleren.

KOV ’t Mereltje vindt het belangrijk dat alle ouders weten: wij beseffen dat jullie ons jullie meest kostbare bezit toevertrouwen – jullie kind(eren). Als ouders mogen jullie van ons verwachten dat wij deze zorg elke dag zo goed en professioneel mogelijk in de praktijk brengen.

Monitoring
In onze bso memo van september 2017 vertelden we jullie dat we onze protocollen gingen nalopen. Het doel was te kijken hoe we eventuele risico´s nog meer kunnen verkleinen.  Inmiddels hebben we:

  • De gedragscode aangepast naar praktijkgerichte acties. We hebben het bijgewerkte document besproken tijdens het locatieoverleg. Alle medewerkers zijn via onze kwaliteitsmemo op de hoogte gebracht van de aanpassingen in de gedragscode.
  • Het e-mailadres van onze vertrouwenspersoon gewijzigd naar vertrouwenspersoon@mereltje.nl zodat ouders en personeel haar rechtstreeks kunnen bereiken.
  • Sommige bso’s op woensdag en vrijdag samengevoegd. Op deze groepen was één medewerker aanwezig. Uit het oogpunt van veiligheid vangen we kinderen van de Julialanlaan nu ook op aan de Groenekanseweg. Om 17.00 uur brengen we ze gezamenlijk terug naar de Julianalaan. Op deze manier houden meerdere pedagogisch medewerkers een oogje in het zeil.
  • Met diverse partijen gesproken hoe we onze Stints geschikt maken voor track & trace.

Zie je als ouder iets waarover je vragen hebt? Het je tips om onze veiligheid te verbeteren? Schroom dan niet te mailen naar onze kwaliteitsmanager jeanette.mens@mereltje.nl.

Open communicatie
Medewerkers, ouders en kinderen van ’t Mereltje streven naar een open communicatie tussen alle partijen. Onze medewerkers proberen wij hierin te trainen en te sturen door o.a. studiedagen of bijscholing aan te bieden. Tijdens de jaarlijkse beoordelings-/functioneringsgesprekken en tijdens onze locatie overleggen bespreken wij ieders persoonlijke behoeftes en de dagelijkse situaties waar je als pedagogisch medewerker tegenaan kunt lopen.

Ondanks dat wij een voorstander zijn van directe communicatie, realiseren wij ons dat dit (in het belang van één of meer van de genoemde partijen) niet altijd mogelijk is. Wij hebben daarom een aantal kanalen en protocollen opgesteld om deze processen te vereenvoudigen.

De volgende stukken zijn terug te vinden op ons de website in het beleidsstuk ‘Melding, klacht of bezwaar’:

  • Klachtenprocedure: waar kun je terecht wanneer de opvang of het onderlinge contact niet goed verloopt of wanneer de organisatie niet naar behoren reageert?
  • Protocol vermoeden kindermishandeling.
  • Klachtenprocedure ongewenste omgangsvormen.

Vertrouwenspersoon
‘t Mereltje doet er alles aan om een veilige plek voor kinderen te zijn. Toch kan in de praktijk ongewenst en grensoverschrijdend gedrag voorkomen. Mocht je een vermoeden hebben dat daarvan sprake is, dan is het mogelijk onze onafhankelijke vertrouwenspersoon in te schakelen. Ook met een mogelijke klacht kun je bij haar terecht. De vertrouwenspersoon is er voor zowel ouders als pedagogisch medewerkers.
De vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van ’t Mereltje, is onpartijdig en is in het bezit van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Alles wat je bespreekt, is op vertrouwelijke basis. Door snel en zorgvuldig te reageren, kunnen we erger voorkomen.

Neem daarom ook bij twijfel of een vermoeden contact op met de vertrouwenspersoon, via vertrouwenspersoon@mereltje.nl

Kinderpsycholoog en orthopedagoog
Ook beschikt ’t Mereltje over een eigen kinderpsycholoog en orthopedagoog, waarmee op verzoek van ouders en/of medewerkers een afspraak ingepland kan  worden.

Landelijk Register Kinderopvang
In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) staan alle gastouders, bso’s en kinderdagverblijven die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang. GGD-inspecteurs kunnen in dit register gegevens van kinderdagverblijven raadplegen. Wil je een GGD-rapport inzien van onze kinderdagverblijven en bso’s? Klik dan hieronder op een van de vestigingen.

Landelijk registratienummer kdv ’t Mereltje
LRK Vestiging Planetenbaan Bilthoven: 205898403
LRK Vestiging Julianalaan Bilthoven (Bilthoven Centrum): 132386902
LRK Vestiging Hortensialaan Zeist: 123487225
LRK Vestiging Groenekanseweg De Bilt (de Boerderij): 111519202
LRK Vestiging Choisyweg Zeist: 599663558

Landelijk registratienummer bso Stormvogel
LRK Vestiging Julianalaan 44 Bilthoven (Speelkamer): 102823625
LRK Vestiging Julianalaan 52 Bilthoven (Torenkamer): 158981601
LRK Vestiging Planetenbaan Bilthoven: 171476323
LRK Vestiging Groenekanseweg de Bilt (de Boerderij): 104208983
LRK Vestiging Abt Ludolfweg de Bilt (Rietakker): 886212467
LRK Vestiging Hortensialaan 30 Zeist: 206575634
LRK Vestiging Hortensialaan 32 Zeist: 289784116
LRK Vestiging Choisyweg: 163198627